1. Inleiding
Wij, Bewonersraad De Kernen, zijn een stichting door en voor huurders. Wij huren allemaal bij De Kernen. Omdat wij het belangrijk vinden dat de stem van de huurders doorklinkt in het beleid van De Kernen zetten wij ons in voor het huurdersbelang, gevraagd en ongevraagd. Zo zitten wij regelmatig om tafel met medewerkers van De Kernen om te praten over wijzigingen in beleid, de betekenis hiervan voor ons als huurders, de dienstverlening aan de huurders, maar bijvoorbeeld ook met de gemeenten om afspraken te maken over het wonen in een sociale huurwoning en wat daar belangrijk voor is. Hier gaat veel tijd inzitten en kunnen wij uiteraard niet doen zonder de mening van de huurders te kennen. Onze focus voor 2023 ligt dan ook bij het werven van meer bestuursleden en werkgroepleden om het vele werk samen te verrichten. En daarnaast op het kennen van de meningen en wensen van onze achterban. Deze prioriteiten en de acties en gewenste resultaten op de diverse thema’s vindt u terug in dit werkplan.
Basis voor onze activiteiten ligt in onze
missie en visie, de Samenwerkingsovereenkomst en in de gemaakte prestatieafspraken.
2. Actualiteiten 2023
Interne organisatie Bewonersraad
Uitbreiding
Het werk van een Bewonersraad is veel. Er zijn veel thema’s die de belangen van de huurders raken en waarop wij als Bewonersraad dan ook graag invloed uitoefenen om het beste voor de huurders te bereiken. Dit zijn thema’s zoals hoe betaalbaar is uw huurwoning, hoe duurzaam is uw huurwoning, hoe kunnen de energiekosten omlaag, hoe moet nieuwbouw eruit zien, is er voldoende aanbod voor onze jongeren, zijn er voldoende woningen om op latere leeftijd lang thuis te blijven wonen, hoe communiceert De Kernen met de huurders, is de dienstverlening goed, dat soort onderwerpen. Maar ook welke afspraken wil de gemeente maken over het aantal sociale huurwoningen, welke ondersteuning bieden zij aan de huurders op het gebied van wonen, maar ook van de inrichting van de openbare ruimten en maatschappelijke ondersteuning.
Genoeg thema’s om fulltime mee bezig te zijn. Dit kan uiteraard niet, maar om meer te bereiken dan we nu bereiken, zouden we graag uitbreiden. In 2023 gaan we een wervingsflyer ontwikkelen die we bezorgen bij onze huurders en verspreiden op de diverse huurdersavonden die wij organiseren.
Achterban, mening en wensen van de huurders
In 2022 hebben we 2 huurdersavonden gehouden, één met een goede opkomst en één met een beperkte opkomst. In 2023 willen we de lijn van meer contact met onze achterban voortzetten. We willen huurdersavonden organiseren in de kernen waar we die in 2022 niet hebben georganiseerd. Dit vinden we belangrijk om zo meer zichtbaar te zijn, de wensen/behoeften van de huurders goed te weten, zodat we met De Kernen en de diverse gemeenten het goede gesprek kunnen voeren.
Daarnaast blijven we ook in 2023 digitaal meningen ophalen gecombineerd met onze bereikbaarheid via onze website, mail en telefoon.
Eigen agenda bepalen
Dit jaar willen wij meer op de thema’s die wij en onze huurders aandragen het gesprek voeren met De Kernen. Niet alleen maar het gesprek aangaan over de onderwerpen waar we het volgens de wetten over mogen hebben, maar juist over de zaken die spelen en van belang zijn voor de huurders. We willen dus meer aan het roer staan van de agenda. Zelf ook met vragen komen naar De Kernen, naast het reageren op stukken.
Taken meer verdelen
Om op meer onderwerpen iets te bereiken en de tijd goed te verdelen willen we taken binnen de Bewonersraad beter verdelen en de werkgroepen meer te benutten.
Woonbond meer bevragen en benutten op thema’s
In 2023 willen we gerichter met vragen komen bij de Woonbond en meer kennis ophalen.
Huurdersbelangen
Beschikbaarheid – aanbod elke levensfase / doorstroming / starters / 30% sociaal
- Voor huurders is het belangrijk dat in elke dorpskern aanbod voor elke levensfase is. Oftewel woningen voor jongeren, gezinnen, alleenstaanden, tweepersoonshuishoudens, ouderen en mensen die hulp nodig hebben bij het wonen. Huurders die hun hele leven in een dorpskern willen blijven moeten dat ook kunnen, die moeten niet gedwongen worden te verhuizen en zo hun sociale contacten, hulp, gezelligheid, dagelijkse gang van zaken kwijt te raken. De hele maatschappij is erbij gebaat als mensen in hun eigen netwerk kunnen blijven, mensen kunnen elkaar mantelzorg bieden, zorgkosten zijn te besparen als mensen niet in de eenzaamheid komen om maar een paar voorbeelden te noemen.
- Er is een woningtekort, veel mensen zijn op zoek naar een woning, wachttijden lopen op. We horen dat veel ouderen wonen in een te grote woning met een tuin die ze nauwelijks meer kunnen onderhouden. Ze willen wel verhuizen maar weten niet hoe dit voor elkaar te krijgen of zien er tegenop. Overal in het land zien we projecten om ouderen te helpen te verhuizen naar een kleinere, geschiktere woning om zodoende weer een gezin te kunnen helpen. De doorstroming bevorderen is dan ook een belangrijk onderwerp van gesprek met De Kernen en de gemeenten in 2023 zodat er meer woningen vrijkomen en er dus meer mensen geholpen kunnen worden (waaronder de starters).
- Daarnaast willen wij in 2023 met De Kernen het gesprek aangaan hoe er meer aanbod kan komen voor de starters.
- Het vinden van een passende en betaalbare woning is voor veel mensen moeilijk. Voor mensen die zich in een kwetsbare positie vinden, zoals bijvoorbeeld dak- en thuislozen, statushouders of mensen die uitstromen uit een intramurale instelling, is de uitdaging nog groter. Daarom heeft het Rijk aangegeven dat binnen Nederland een betere verdeling moet komen als het gaat om het aantal sociale huurwoningen in de woningvoorraad. Het streven is dat alle gemeenten naar 30% sociale huurwoningen toegroeien. Dit vertaalt zich veelal in dat 30% van de nieuwbouw sociale huur moet zijn. Zo komen er voldoende sociale huurwoningen beschikbaar én komt er een betere verdeling over het land. Ook in onze gemeenten zullen we hier het gesprek over voeren.
Betaalbaarheid – betaalbare (huur- en energielasten) woningen
- Het afgelopen jaar is maar weer eens gebleken hoe belangrijk betaalbaarheid is. Door de oorlog in Oekraïne is de prijs van gas enorm gestegen en zijn mede als gevolg daarvan de prijzen van de dagelijkse producten gestegen. 2022 kende een inflatie van 10%. Ongekend, de laatste keer dat dit gebeurde was in 1975. Veel meer mensen dan voorheen zijn hierdoor aangewezen op de voedselbank, mensen zijn “gedwongen” hun thermostaat flink lager te zijn en er waren zelfs berichten van kinderen die zonder eten naar school moesten. De overheid heeft diverse maatregelen ingezet maar hiermee niet kunnen voorkomen dat meer mensen dan voorheen in armoede leven.
De Kernen loopt gelukkig redelijk voorop qua isolatie en zonnepanelen, maar toch is ook bij huurders van De Kernen betaalbaarheid een item. Kortom betaalbaarheid qua huur en energie blijft een speerpunt voor ons.
Duurzaamheid – communicatie, duurzaam gedrag stimuleren, hittestress
- De Kernen heeft afgelopen jaar een pilot gedraaid met hybride-warmtepompen. We hebben hierbij gemerkt hoe belangrijk het goed aanhaken van huurders en het goed uitleggen va de installaties hierbij is. Wij vragen van De Kernen goede communicatie bij de start van een pilot of aanbieding van een nieuwe installatie.
- Het klimaat is belangrijk voor ons en de toekomstige generaties. Wij hopen dan ook dan een ieder zijn steentje bijdraagt. Bijvoorbeeld door te letten op stookgedrag, groene(re) tuinen aan te leggen, minder lang te douchen, ledlampen te gebruiken et cetera. Voorlichting hoe bewust om te gaan met energie en hoe de veranderingen in het klimaat meer de baas te zijn, blijft belangrijk. De Bewonersraad zal hierin zelf haar steentje bijdragen door voor te lichten en initiatieven van huurders te stimuleren, maar vraagt ook van De Kernen en de gemeenten om met regelmaat hier voorlichting op te geven aan de huurders en duurzaam gedrag te stimuleren. Omdat ons gebleken is dat geld vaak de motor is voor duurzamer leven vragen wij De Kernen goed inzichtelijk te maken wat bepaalde maatregelen aan besparing teweeg kunnen brengen om zo ook deze mensen mee te krijgen in de verduurzaming.
- Naast de verduurzaming kennen we ook het probleem van de hittestress. Door de klimaatverandering kennen we hetere zomers, dit gecombineerd met steeds beter geïsoleerde huizen, platte daken en grote glasoppervlakten zorgen, zeker in de hoogbouw, voor hittestress. Dagenlang temperaturen in huis boven de 26 graden. Voor iedereen erg vervelend en voor sommigen, zoals hartpatiënten en ouderen, zelfs gevaarlijk. Wij dringen daarom ook in 2023 bij De Kernen aan op een beleid inzake hittestress waarbij goed oog is voor de gezondheid van de huurders.
Veiligheid – Co-melder, langer thuiswonen, opplusbeleid en ZAV-beleid
- Vorig jaar hebben we de huurders die aangegeven hebben een CO-melder te willen ontvangen deze aan de deur gebracht of indien gewenst, laten ophangen. Wij zijn er blij dat we na jaren van discussie met De Kernen over dit onderwerp dit bereikt hebben en bedanken De Kernen dat ze de CO-melders beschikbaar hebben gesteld hiervoor. Wij vinden dat we hiermee een mooie stap hebben gezet in de veiligheid van onze huurders.
- Ouderen moeten langer thuiswonen. Niet elke woning of woonomgeving is hiervoor geschikt. Wij zien graag dat De Kernen voldoende levensloopgeschikte woningen in haar bezit heeft. Dat deze woningen de huurder een veilig gevoel geven en veilig door de huurder zelf schoongehouden kunnen worden. Van de gemeente en De Kernen vragen wij voldoende waarborg van een goede woonomgeving.
- Het langer zelfstandig thuiswonen, maar ook de huisvesting van huurders met een lichamelijke en of psychische beperking, vraagt om aanpassingen in de woningen. De Kernen kent een oppluspakket om huurders te ondersteunen langer comfortabel in hun woning te blijven wonen. De Bewonersraad vraagt De Kernen dit beleid in 2023 te evalueren en zo nodig bij te stellen zodat het pakket goed aansluit bij de wensen van de huurders. Daarnaast staat de Bewonersraad voor een stimulerend ZAV-beleid zodat huurders de woning aan kunnen passen aan hun eigen wensen en behoeften.
Leefbaarheid – prestatieafspraken, handhaving, zorgvraag
- Dit wordt volgens de huurders bereikt met groen in de wijken, onderhouden groen/stoepen/straten/wegen/achterpaden, goed verlichte wegen en achterpaden, voldoende parkeergelegenheid, goede afvalmogelijkheden, speelgelegenheid voor kinderen, ontmoetingspunten, goed openbaar vervoer naar de dorpen onderling en naar de Randstad/grotere steden in de buurt, winkels en andere voorzieningen zoals huisarts, apotheek, fysiotherapeut in de buurt, geen verdere horizonvervuiling, geen overlast en de dorpen behouden hun dorpse karakter. Wij maken ons hard voor prestatieafspraken gericht op deze zaken.
- In de algemene huurvoorwaarden staan regels van wat er van de huurder verwacht wordt. De handhaving op deze regels kan ons inziens beter. Huurders aanspreken en helpen indien nodig.
- Er komen steeds meer mensen met een zorgvraag in de wijken wonen. Allereerst is balans per dorpskern en wijk hierin een belangrijke, kijk naar de draagkracht van het dorp/de wijk. Voor de huurders is het daarnaast van belang dat deze mensen de juiste begeleiding krijgen, dat er voldoende mensen in de wijk aanwezig zijn om verward of ongewenst gedrag te zien en er actie op te ondernemen. De Kernen, de gemeenten en zorgorganisaties dienen gebruik te maken van elkaars kennis en analyses. Zie het welzijn van de wijk als een gezamenlijke opdracht en gebruik elkaars ogen en oren, elkaars momenten achter de voordeur, en elkaars expertise.
Goede dienstverlening
- Wij blijven De Kernen (en onszelf) stimuleren goed naar de huurders te luisteren, klachten serieus te nemen en huurders tijdig te informeren en mee te nemen in beslissingen die hun woning aangaan.
Communicatie met en vanuit De Kernen
- Wij vragen De Kernen om heldere, begrijpbare brieven met duidelijke verwachtingen, uitleg en helderheid over het doel en de gewenste actie vanuit de huurder hierop.
3. Overleg met andere partijen
Wij overleggen in 2023 in ieder geval:
- Vijf maal met De Kernen inzake het beleid en de gang van zaken. In ieder geval de in de Overlegwet vastgestelde thema’s worden hier besproken.
- Zes maal per jaar heeft ons Dagelijks Bestuur overleg met de adjunct-directeur en adviseur Strategie en Beleid van De Kernen over de actualiteiten.
- Twee maal per jaar overleggen we met de Directeur-bestuurder van De Kernen.
- Eenmaal per jaar met de Raad van Commissarissen van De Kernen.
- Drie maal per jaar, per gemeente, over de prestatieafspraken. Wij blijven ons, in sommige gemeenten samen met de andere huurdersorganisaties, inzetten om tot goede afspraken tussen de gemeente en De Kernen te komen met betrekking tot de bij 2 aangegeven thema’s.
Verder nemen wij deel aan diverse werkgroepen van De Kernen bijvoorbeeld inzake veiligheid in en om het huis.
Daarnaast noemen we hier dat we regelmatig bijeenkomsten, zoals de Provinciale Vergadering, van de Woonbond bijwonen.
Tenslotte benoemen wij onze wens voor 2023:
In 2023 hopen wij met meer werkgroep- en bestuursleden, samen met de huurders, veel goeds te bereiken!